mandag den 9. april 2012

DIY: perleskåle i 2 versioner

Som flere nok har prøvet at lave, så har jeg lavet mange perleskåle af smeltede rør perler. Jeg tror det er ca. 1,5 år siden at jeg lavde mine første og de bliver brugt hver dag som frugtskål og brødkurv. De er meget stabile og kan sagtens gå i opvaskeren. De er bare ikke vandtætte, - så brugen er lidt begrænset. Men de er nu bare SÅ fine og de lyser så dejligt op med deres klare farver.


 Den største skål er lavet i et glaseret dejfad og kan rumme en masse frugt. Og er stadig stabil selvom den er fyldt.

Her er det den lille skål, som kan rumme ca. 8 -10 stk. frugt.

Hvis du gerne vil lave din egen, så vil jeg lige fortælle hvordan du skal gøre det:
  1. Find en passende glasskål, den skal være ovnfast og ikke have for stejle sider
  2. Kom perler i skålen, mens du sørger for ikke at komme et for tykt lag i bunden og at fordele perlerne op af siderne. De skal fordeles jævnt. Det kan være lidt tricky og husk at være forsigtig når du skal flytte skålen over i ovnen.
  3. Kom skålen med perler i en forvarmet ovn  v.200 grader. Vent på at perlerne begynder at smelte og hold øje hele tiden, for pludselig går det stærkt. Det tager ca. 10 min.
  4. Når perlerne er smeltede tages skålen ud af ovnen og stilles til afkøling.
  5. Før skålen bliver helt kold (den skal være lun) skal man tage perleskålen ud af glasskålen. Det er langt nemmere mens perlerne kan give sig en smule. Måske bliver du nød til at bruge en kniv eller lignende til at få ordentligt fat i perleskålen, men pludselig "popper" den ud. Og voila, - så har du lavet din egen perleskål.
I dag har jeg lavet en perleskål i en ny version og det tror jeg at jeg vil prøve igen, for på denne måde kan man lave mønstre i, så det giver nogle fler muligheder


Hvis du vil prøve, så se her
  1. Først skal du lave en firkantet perleplade (evt. i et mønster) (eller en rund perleplade for den sags skyld)
  2. Perlepladen stryges og placeres i en glasskål i passende størrelse
  3. Glåsskål med perleplade kommes i ovnen v. 200 grader i ca. 10 min.
  4. Hvis perlerne "bobler" lidt op, så kan man trykke dem flade igen med en ske, mens de stadig er helt varme
  5. Tag glasskålen ud af ovnen og stil den til afkøling.
  6. Før skålen bliver helt kold (den skal være lun) skal man tage perleskålen ud af glasskålen. Det er langt nemmere mens perlerne kan give sig en smule. Brug evt en kniv eller lignende til at få perleskålen ud med.






God fornøjelse


1 kommentar:

  1. De ser rigtig fine ud, men der må godt nok have gået mange perler til de store! :) Meget dekorative :)

    SvarSlet